تاریخ انتشار: جمعه 1400/07/02 - 15:40
کد خبر: 408807

نجابت، نماینده مجلس در گفتگویی مطرح کرد؛

بیم و امیدهای جوانگرایی در کشور/ پست و مقام، خدمت‌رسانی و روحیه انقلابی را کم‌رنگ می‌کند

بیم و امیدهای جوانگرایی در کشور/ پست و مقام، خدمت‌رسانی و روحیه انقلابی را کم‌رنگ می‌کند

روح الله نجابت، نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: منظور از نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی در بیانات متعدد رهبری مشخص و واضح است اما نکته این است که جوان مؤمن باید شور و انرژی خود را توأم با نگاه انقلابی و عمل جهادی در اجرای مسئولیت ها به پیش برد و اجازه ندهیم این شور و انرژی از این مسیر به ویژه به واسطه اغوای دشمن انحراف پیدا کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال های اخیر رهبر حکیم انقاب بارها به موضوع جوان گرایی و به کارگیری جوان مؤمن انقلابی در مسئولی تها کشور پرداخت هاند. مسئلهٔ مهم در این مقوله نحوه عم لکردن به این راهبرد و اجرایی کردن نظر ایشان است که نکات زیر قابل توجه است.

گرچه عمل دقیق به بیانیه گام دوم عاج حل مشکلات است و به فرموده مقام معظم رهبری: «عاج مشکلات کشور، دولت جوان حز باللهی و جوان مؤمن است که میتواند کشور را از را ههای دشوار عبور بدهد.» اما اگر این موضوع با دقت و ظرافت اجرا نشود آسی بهای خاص خود را دارد.

اول اینکه لازم است اساس اقدام جوانان مؤمن انقلابی در موضوع پذیرش مسئولیت با این رویکرد باشد که کجا کار انقلاب روی زمی نمانده است و شانه زیر بار همان مسئولیت قرار دهند نه اینکه صرفاً به دنبال پست و قدرت و عناوین پرطمطراق باشند.

چنانچه رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم میفرمایند: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بی نالمللی و نیز در عرصه های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه ها و عبرت های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته ی اسلامی بسازند. » در همین بیان حضرت آقا، چند نکته مهم دیگر اشاره شده است که راهنمای عمل جوان مؤمن انقلابی است: بهر هبردن از تجربه ها و عبرت های گذشته؛ یعنی جوان مؤمن حتماً بایست آنچه در طول انقلاب رخ داده و پستی ها و بلندی های انقلاب را ببیند و از تجارب نیز استفاده کند. همین تعامل جوان و باتجربه ها از اصول اساسی برای پذیرش مسئولیت جوانان است که بارها رهبر حکیم انقلاب به آن تاکید کردند.

نکته دیگر داشتن نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی است. منظور از نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی در بیانات متعدد رهبری مشخص و واضح است اما نکته این است که جوان مؤمن باید شور و انرژی خود را توأم با نگاه انقلابی و عمل جهادی در اجرای مسئولیت ها به پیش برد و اجازه ندهیم این شور و انرژی از این مسیر به ویژه به واسطه اغوای دشمن انحراف پیدا کند. دشمن ما هم برای تخریب کشور و برای به زانو درآوردن انقلاب، به مسئله ی جوان اهمّیّت می دهد، هم نقش جوان را میداند. همه به این توجّه داشته باشند که آ نها هم روی جوان ما کار می کنند، آنها هم سعی میکنند که از جوان ما سوءاستفاده کنند، آن ها هم همه این را دنبال میکنند و برای این برنامه ریزی میکنند؛ همه به این توجّه داشته باشند و مراقب باشند که به سربازگیری دشمن از جامعه ی جوان کشور کمک نشود.

در خصوص اینکه جوانان نباید به دنبال پست و مقام باشند، در روایت نیز داریم «آنکه قدر تطلبی و ریاس تطلبی داشته باشد هلاک میشود » و این نکته مهمی است. زیرا دویدن به دنبال پست و مقام آفت های بسیاری دارد؛ منجر به مسابقه بین افراد میشود و خدمت رسانی و روحیه انقلابی و دینی را کم رنگ میکند. زیرا جوانی که تلاشش برای پست و قدرت باشد به مواردی متوسل خواهد شد که صرفاً جایگاه او را ارتقا دهد نه کیفیت خدمت رسانی وی را. رهبر انقلاب نیز در مواردی بر این موضوع صحه گذاشته اند.

به طور مثال از جمله موضوعاتی که امسال در پیام به مجلس شورای اسلامی مطرح فرمودند بحث عدم مسابقه برای این جایگاه یا آن جایگاه بود. ایشان در 26 / 7/ 99 تاکید کردند جوان ما اگر وارد مسئولیتی شد فکر مسئولیت بالاتر نباشد.

نکته دیگر اینکه صرف پرداختن به موضوع جوان مؤمن انقلابی به تنهایی کفایت نمیکند و لزوم ایجاد شبکه ای از جوانان مؤمن انقلابی که گرد هم جمع شوند و برای حل مسائل کشور تلاش کنند و با اقدام خود مشکلات را مرتفع سازند، احساس میشود. نکته مهمتر اینکه جوانان نباید معطل کسی باشند و لازم است با روحیه تسلی مناپذیری عمل کنند و کارها را به جلو ببرند. به تعبیر شهید بهشتی (ره): «در این انقلاب آ نقدر کار هست که میتوان انجام داد ب یآنکه هیچ پست، سمت، حکم و ابلاغی در کار باشد. » بر همین مبنا آنچه که باعث ماندگاری شهید بهشتی ها، مطهری ها، مفتح ها، دیالمه ها و سایرین در انقلاب و تاریخ ایران شده، این است که این بزرگواران نگاه نکردند که چه چیزی باعث ارتقا و علو جایگاهشان میشود، یعنی حساب کار خودشان را نکردند؛ بلکه کنکاش میکردند و میدیدند کجا کار انقلاب و اسلام بر روی زمین مانده است و تکلیف مدارانه آن را با تمام وجود و بی هیچ حساب و کتابی انجام می دادند؛ همین موضوع تکلیف مداری باید تابلوی روحیه جوانان انقلابی باشد.

لاجرم این پوست اندازی در کشور اتفاق خواهد افتاد اما ملاک در پذیرش مسئولیت ها باید شایسته گزینی باشد؛ یعنی اگر جوان مؤمن در عرصه ای تخصص نداشته باشد خودب هخود نباید آن مسئولیت را قبول کند و از سویی افراد و اشخاص تعیین کننده نیز در انتخاب جوانان باید همین دقت و ظرافت را داشته باشند.

از جمله مطالب قابل توجه دیگر اینکه: توجه به هم افزایی همه ی ظرفیت های جوانان به خصوص جوانان که در دوردست ترین نقاط کشور بار انقلاب و کشور و مردم را در برهه های مختلف بر دوش میکشند و متأسفانه به دلیل ب یعدالتی در ساختار اداری و سیاسی، ظرفیت ها و توانمندی هایشان در ابعاد ملی دیده نمیشود و صرف سکونت در پایتخت و مرکز استان ها عامل اصلی توجه به این افراد در ابعاد ملی شده است.

موضوع مهم دیگر اولویت بندی امور است یعنی با ایجاد شبکه ای از جوانان مؤمن انقلابی باید ب هصورت هماهنگ و درعین حال تخصصی تحولی در حکمرانی در انقلاب ایجاد نموده و مسائل زمین مانده و اساسی انقلاب را بر اساس اولویت بندی، به خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت مردم به سرمنزل مقصود برسانیم. بنابراین موضوع جوانگرایی همان طور که میتوان علاج مشکلات کشور باشد اگر به دقت و باظرافت به آن عمل نشود تبدیل به نقطه مقابل خود میشود و همین امر چالشی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top